Porady na dobry początek roku szkolnego

NA DOBRY POCZĄTEK CZYLI KILKA PROPOZYCJI DLA RODZICÓW…

Jak powinno wyglądać miejsce odrabiania zadań?

  • Blat biurka lub stołu powinien być pusty – wszelkie niepotrzebne do odrabiania lekcji rzeczy powinny zostać usunięte, ponieważ rozpraszają uwagę dziecka.
  • Biurko nie powinno znajdować się zbyt blisko okna, aby to, co za nim się dzieje, nie rozpraszało dziecka. Okno powinno zostać zasłonięte (zasłoną, żaluzją lub roletą).
  • Wieczorem światło powinno być skierowane tak, aby nie oświetlało całego pokoju, a tylko miejsce pracy dziecka.
  • Zadanie odrabiamy w ciszy – wszelkie sprzęty RTV (radio, telewizor, komputer, smartfon) należy wyłączyć.
  • Drzwi do pokoju powinny być zamknięte – prosimy innych domowników, aby nie przeszkadzali w czasie odrabiania lekcji (np. wywieszamy na klamce kartkę – odrabianie lekcji – proszę nie wchodzić).

Jak mądrze pomagać swojemu dziecku w odrabianiu zadań domowych?

  • Wyznacz godzinę odrabiania lekcji. Jeśli nie może być to konkretna godzina, to umówcie się na stały sygnał, np. zawsze siadamy do lekcji, gdy tata wróci z pracy.
  • Czas odrabiania lekcji powinien być wyznaczony najwcześniej, jak to możliwe po przyjściu dziecka ze szkoły. Wszelkie przyjemności, od których dziecku trudno się oderwać, powinny być przeniesione na czas po odrobieniu lekcji.
  • To dorosły pamięta, że zbliża się moment odrabiania lekcji. Można przypomnieć dziecku, że za kilka minut siadamy do lekcji. Jeżeli dziecko samo pamięta o tym, że przyszedł czas na odrabianie lekcji i jest przygotowane o właściwej godzinie, warto je za to pochwalić.
  • Dopilnujmy, aby na biurku znajdowały się tylko przybory potrzebne do pracy.
  • Dorosły przegląda zeszyty i ćwiczenia razem z dzieckiem, wspólnie ustalając, co jest zadane.
  • Zaczynamy od czegoś łatwego, ponieważ jest nam potrzebny sukces.
  • Pracujemy etapami tak długo, jak dziecko potrafi się skoncentrować. W momencie, gdy przestaje w ogóle pracować, robimy kilkuminutową przerwę.
  • Odrabianie lekcji kończymy spakowaniem z dzieckiem rzeczy na następny dzień.

Gdy dziecko ma trudność ze spakowaniem się we właściwy sposób, czyli zapomina zeszytów, książek, potrzebnych przyborów czy stroju na lekcję w-f, możemy zaproponować, aby pakowanie tornistra wyglądało następująco:

Instrukcja pakowania tornistra

  • Plecak pakujemy wieczorem – dnia poprzedzającego pójście dziecka do szkoły.
  • Razem z dzieckiem bierzemy plan lekcji na następny dzień.
  • Prosimy, by dziecko pakowało przedmioty po kolei, pokazując nam każdy wkładany do teczki zeszyt czy podręcznik.
  • Sprawdzamy zawartość piórnika.
  • Sprawdzamy, czy potrzebne są jakieś nietypowe rzeczy – kostium, przybory na plastykę, pieniądze na wycieczkę itp.
  • Po spakowaniu plecaka dziecko nie może go już samodzielnie otwierać, ani wyjmować żadnych rzeczy – plecak może „nocować” w przedpokoju.

 

Materiały pochodzą ze strony www.ore.pl